Att stå på en väntelista för njurtransplantation ska inte hindra människor från att resa utomlands eller till en annan stad – för semester eller en kort paus. På Diaverum vill vi ge alla patienter möjlighet att leva ett meningsfullt liv.

d.HOLIDAY Fly Back-programmet bemöter en stor oro för många njurtransplantationspatienter som kan begränsa deras rörlighet och frihet – nämligen vad som händer om de får samtalet från sin transplantationskoordinator medan de är bortresta från sin vanliga behandlingsplats?  Vårt program underlättar researrangemang för gästdialyspatienter som får sitt transplantationssamtal medan de reser. Diaverum finansierar det snabbaste resealternativen från semesterdestinationen hela vägen till transplantationssjukhuset (se Användarvillkoren), med målet att få hem dig säkert i tid för din operation. 

Diaverums d.HOLIDAY Fly Back-program gör det möjligt för dig att planera resor med trygghet, i vetskap om att du kan återvända hem snabbt för din transplantation, utan kostnad.     

Dr. Domingos Machado, nefrolog och Diaverums transplantationsambassadör, delar med sig av sina tankar om programmet:

 

 För att vara berättigad till d.HOLIDAY Fly Back Programme gäller följande tre kriterier:

  • Du ska vid tillfället vara bekräftad för att få/vara under behandling/ha fullföljt gästbehandling på en Diaverum-klinik via d.HOLIDAY-programmet (gäller både Diaverum- och icke-Diaverum-patienter); eller komma från en Diaverum-klinik och vara bekräftad för att få/vara under behandling/ha fullföljt gästdialysbehandling på en icke-Diaverum-klinik (gäller endast Diaverum-patienter).
  • Informera Diaverum och den klinik där du semestrar om att du står på en transplantationslista när du bokar din behandling.
  • Resa inom de länder och territorier som omfattas enligt Användarvillkoren (se den specifika landslistan i avsnittet Vanliga frågor).

FAQ Vanliga frågor

d.HOLIDAY är ett gästdialysprogram som drivs av Diaverum, en ledande global leverantör av njursjukvård. Programmet hjälper gästdialyspatienter med alla delar av processen att få hemodialysbehandling utanför sin hemklinik, från att definiera en resplan till att säkerställa kontinuitet i vården på deras destination. 

En gästdialyspatient definieras som en patient som är på semester eller får dialysbehandling på egen begäran i en klinik som är annan än den registrerade hemklinik.  

Diaverum d.HOLIDAY Fly Back-programmet är en tjänst som tillhandahålls av Diaverum. Det gör det möjligt för dialyspatienter som reser för semester eller arbete att snabbt nå sin transplantationsdestination när de får besked om att de är aktuella för en transplantation. Tjänsten gäller för alla d.HOLIDAY-patienter som reser inom de länder och territorier som omfattas enligt det som anges i Användarvillkoren (se den specifika listan över länder i "Vilka länder ingår i d.HOLIDAY Fly Back-programmet").

Patienter som väntar på en njurtransplantation placeras på transplantationsväntelistan och är i beredskap dygnet runt (24/7), med ett kort tidsfönster för att kunna ta emot transplantationen om en njure blir tillgänglig. De flesta njurpatienter på väntelistan reser inte på grund av det ”korta tidsfönstret”, men också av andra skäl, såsom en ansträngd ekonomi som inte alltid medger ombokningsbara/återbetalningsbara biljetter.

Väntetiden för patienter som behöver en njurtransplantation är för närvarande lång i de flesta länder, vilket har en stor påverkan på dessa patienters långsiktiga möjlighet att resa.

Diaverum har skapat Diaverum d.HOLIDAY Fly Back Programme för att underlätta researrangemang för gästdialysrpatienter som får samtalet från transplantationskoordinatorn medan de är ute och reser. Programmet ersätter* de snabbaste researrangemangen från semesterdestinationen hela vägen tillbaka till transplantationssjukhuset, vid första möjliga tillfälle, med målet att få patienten hem säkert och skyndsamt för att kunna genomgå transplantationen.
Se användarvillkoren för fullständiga kriterier för ersättning.

För att bli berättigad till d.HOLIDAY Fly Back Programme gäller följande tre kriterier:

  • Få bekräftat att du ska få/får/har avslutat gästdialysbehandling på en Diaverum-klinik via d.HOLIDAY-programmet vid det aktuella tillfället (gäller både Diaverum- och icke-Diaverum-patienter); eller ha din ordinarie vård/hemklinik hos Diaverum och få bekräftat att du ska få/får/har avslutat gästdialysbehandling på en icke-Diaverum-klinik (gäller endast Diaverum-patienter).
  • Informera Diaverum och semesterkliniken om att du är aktiv på en transplantationsväntelista när du bokar din behandling.
  • Resa inom de länder och territorier som omfattas enligt Användarvillkoren (se den specifika listan över länder i avsnittet med vanliga frågor).
 
 

Om du är berättigad att använda d.HOLIDAY Fly Back-programmet har du två alternativ:

  1. Du kontaktar vårt callcenter och vi bokar biljetter åt dig på det första och snabbaste regelbundet tillgängliga färdmedlet (flygplan, tåg, buss, etc.) samt hanterar eventuella ytterligare transferarrangemang.  

2. Du ordnar dina egna resor och begär ersättning i efterhand, se "Hur begär jag ersättning för mina researrangemang"

 Du kan nå vårt callcenter via +46 10 334 05 61 under kontorstid (vardagar från 08.30 till 16.30 CET).  Kontakta oss på det här sättet om du vill att vi ska ordna dina researrangemang och betala biljetterna direkt till vårt resebyrå.

Utanför kontorstid, eller om du föredrar det, kan du ordna dina egna researrangemang. Du kan då ansöka om ersättning från Diaverum genom att använda det ansökningsformulär som finns tillgängligt för nedladdning på den här sidan ("Claims Form").  

Om du har ordnat dina egna researrangemang är rätten till ersättning:  

  • förutsatt att du lämnar in ett korrekt och fullständigt ifyllt ansökningsformulär; och 
  • begränsat till ett belopp som täcker den snabbaste vägen (under förutsättning av de begränsningar som anges i "Terms of use") till din angivna transplantationsdestination.  

Diaverum garanterar inte att berättigade patienter når sin angivna transplantationsdestination i tid för att genomgå transplantation, men kommer, med förbehåll för de begränsningar som anges i villkoren för Diaverum d.HOLIDAY Fly Back-programmet, att göra sitt bästa.  

Programmet täcker regelbundna transportmedel såsom flygplan, buss, tåg och taxi. Researrangemang med privatjet, helikoptrar och andra icke-regelbundna transportmedel ingår inte i Diaverum d.HOLIDAY Fly Back-programmet.

Diaverums d.HOLIDAY Fly Back Programme omfattar resor inom och mellan länder i samma region. Programmet omfattar för närvarande följande regioner och länder:

Europa: Österrike, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tyskland, Ungern, Albanien, Bosnien och Hercegovina, Andorra, Kosovo, Liechtenstein, Moldavien, Monaco, Montenegro, Nordmakedonien, Norge, Serbien, Schweiz, Turkiet och Storbritannien.

Mellanöstern: Bahrain, Egypten, Irak, Jordanien, Kuwait, Libanon, Oman, Qatar, Saudiarabien, Turkiet, Förenade Arabemiraten (UAE) och västra Kazakstan (Aktau, Atyrau).

Centralasien: Armenien, Azerbajdzjan, Georgien, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadzjikistan, Kirgizistan och södra Kazakstan (Almaty, Shymkent, Turkistan).

Sydasien: Pakistan, Indien, Nepal, Sri Lanka, Bangladesh och Bhutan.

Sydostasien: Thailand, Vietnam, Kambodja, Laos, Malaysia, Singapore, Brunei och Filippinerna.

Östasien: Japan, Sydkorea, Taiwan, Kina (endast östra och centrala: Peking, Shanghai, Guangzhou, Chengdu) och Hongkong.

Fristående länder: Kazakstan (endast inrikesflyg) och Kina (endast inrikesflyg).

De länder som för närvarande ingår i programmet ger goda möjligheter till en snabb hemresa inom de angivna regionerna, vilket är av avgörande betydelse för att hinna i tid till din transplantation. Vi arbetar dock med att utöka listan över länder för att omfatta fler destinationer framöver – håll utkik.

 Ja, d.HOLIDAY Fly Back-programmet täcker transport både inrikes (inom ditt land) och internationellt (utanför ditt hemland), med förbehåll för den lista över länder som anges i "Vilka länder ingår i d.HOLIDAY Fly Back-programmet".  

För närvarande täcker d.HOLIDAY Fly Back-programmet endast berättigade patienter. Familjemedlemmar, andra släktingar, vänner eller medresenärer omfattas inte av d.HOLIDAY Fly Back-programmet.  

 Om du har ordnat dina egna researrangemang i enlighet med "Användarvillkoren", vänligen använd det nedladdningsbara dokumentet "Diaverum d.HOLIDAY Fly Back Programme Reimbursement claim" och fyll i det noggrant och fullständigt. Se till att bifoga originalkvitton som beskrivs i dokumentet samt ett läkarintyg som visar att du har genomgått en transplantation på den angivna destinationen eller att en sådan procedur har inletts för din räkning.

 

Skicka allt som nämns ovan till holiday@diaverum.com och vänta på ytterligare instruktioner.  

Du hittar all information om d.HOLIDAY Fly Back-programmet på vår webbplats, eller kontakta oss via e-post – se kontaktuppgifterna nedan:


E-post: holiday@diaverum.com

 

För att lära dig mer om hur Fly Back-programmet fungerar, se videon nedan: Fly Back-programmet :

Tveka inte att kontakta oss

Du hittar all information om d.HOLIDAY Fly Back-programmet på vår webbplats, eller kontakta oss via e-post:

E-post: holiday@diaverum.com

Hitta och boka gästdialysbehandling

d.HOLIDAY

Hitta och boka gästdialysbehandling

Oavsett vilken typ av semester du planerar, finns våra kliniker på hundratals platser i 24 länder världen över.

Besök d.HOLIDAY för att läsa mer